måndag 24 februari 2014

Bokhandlarna svarar: Susannas REA-tips!

Da'n före dan... Har försökt att begränsa och kategorisera mina tips för största möjliga behjälplighet. Det var inte lätt ska jag säga. Framför allt väcks det där galna habegäret när man börjar packa upp böckerna och inser hur många otroligt fiiiina och intressanta böcker man missade när man bara bläddrade i katalogen. Men, men, men... Here we go!

Jag börjar med tre läsvärda absoluta måsten ur den skönlitterära kategorin:



Vi kom över havet av Julie Otsuka: Det litterära greppet att använda vi:et som berättare kan verka avskräckande, men oj, oj, oj, vilken fantastisk bok! Och historielektion. Om de japanska kvinnor som kom till USA för att giftas bort på 20-talet.

Ru av Kim Thuy: Såg ni Thuy i Babel? (Om inte klicka här.) Vilken fullständigt underbar intervju det var. Och självklart skriver hon fullständigt underbara böcker. Ru är ännu en emigrantberättelse och uppväxtskildring med start i Vietnam och slut i Kanada. Ett måste! Och snygg utgåva.

Mörka platser av Gillian Flynn: Ja, ingen har väl missat vad jag tycker om Gillian Flynn vid det här laget. Efter en god start i Sharp objects, lyfter hon på allvar i Mörka platser. Om ganska osympatiska Libby, den enda överlevande efter en familjemassaker, som lever på samhällets längtan efter skandalösa och brutala historier. En otroligt välskriven kriminalhistoria som för tankarna till fallet West Memphis Three.

Och så några titlar jag själv missat att läsa och måste lägga vantarna på ur samma kategori:
En storm kom från paradiset av Johannes Anyuru
Ögonblicket av Douglas Kennedy
En blomma av blod av Ngûgî Wa Thiog'o
Ensam i Berlin av Hans Fallada
New Yorks gudar av Lyndsay Faye


Sedan har vi några biografi/serie- och fackboksmåsten för dem som missat:


Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg: Rosenbergs porträtt av fadern tar andan ur en. Så känsligt och vackert och otroligt sorgligt.

Så jävla normal av Nina Hemmingsson: Hemmingsson är ett geni. Mer behöver faktiskt inte sägas.

Expeditionen - Min kärlekshistoria av Bea Uusma: Augustvinnaren som fick mig att komma över en livslång Andréefobi. Detta är den stora utgåvan med bilder och faksimiler. Ett måste!!

Oj, jag höll på att glömma! Jonas Gardells Torka aldrig tårar-trilogi finns ju med på rean. Ett epos som borde hedra varje bokhylla med sin närvaro. Och förra årets bästa bok - Liknelseboken av P. O. Enquist! Förra årets absolut bästa bok, sade jag det?


Dessutom plockar jag på mig de här konstböckerna som väcker romantikern i mig:



Jag kan helt enkelt inte låta bli efter att ha bläddrat i dem under uppackningen, trots att det finns noll plats i bokhyllorna hemma. Det är livsfarligt med bokrea.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipsen, underbara Susanna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å Lilly, det är ett rent nöje att dela med sig av det man älskar ju :)

      Radera