lördag 10 maj 2014

Poetisk höstpepp!

Magi i Wahlström & Widstrands höstkatalog

Förlagens höstkataloger börjar trilla in, så igår satt jag och bläddrade i den kommande Bonniersutgivningen. Kan tänka mig att många peppar rätt rejält på nya Kepler som kommer i oktober, men själv blev jag istället alldeles till mig i de finkulturella trasorna av att upptäcka att Bruno K Öijer släpper nytt. Det var sex år sedan sist. En evighetsväntan för ett hardcorefan.

Och natten viskade Annabel Lee kommer ut i augusti. Jag förväntar mig storverk. Och sedvanlig uppläsningsturné. För som den magiska rockstar han är följer ju en turné på varje diktsläpp.

Första gången jag såg honom var 1995, och jag hade ingen aning om vad som väntade. Ni får tänka på att det här var i princip före internet. Jag hade bara läst och liksom tonårsgillat, och nu stod han där. Skranglig och Elviskostymklädd och solglasögonbeprydd i spotlighten. Och slaktade favoritdikt på favoritdikt! Vad var detta? Det lät i alla fall inte som i mitt huvud. Inte alls. Men såklart föll jag. Hårt och slutgiltigt. För vad har man för val? Se själva hur alldeles, alldeles underbart det kan vara.


Ja, detta är alltså favoritdikten. Att jag någonsin kan tycka
att han slaktat den är för mig numera en gåta.
 
 
Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar