söndag 4 maj 2014

Lättläst om tungt ämne



I lunchrummet på jobbet hittar jag ett läsexemplar av Lina Stoltz roman Imorgon är allt som vanligt. Den handlar om Lilian och hennes jättestora, jättetunga hemlighet. Ibland är hennes mamma full, flera dagar i sträck. Lilian vågar inte berätta för någon, inte ens för bästisen. I skolan blir hon sur och tvär, och snart är det Luciafest. Tänk om mamma är full och inte kan komma. Eller ännu värre, tänk om mamma är full och kommer ändå...

Boken går snabbt att läsa, under en timma. Men så är den också tänkt för mellanåldern, kanske framför allt den yngre. Och det är fint, att skriva om ett så svårt ämne så att det går så lätt att läsa. Och alldeles nattsvart är det inte heller. Det finns kärlek och hopp i berättelsen, även om det kanske inte blir något entydigt lyckligt slut.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar