fredag 30 maj 2014

Bokhandlarna svarar: Läser du annorlunda på sommaren?

Sommarläsning är ett välkänt begrepp, lustläsning, lättsmält, pocket... eller? Vi frågade bokhandlarna om de förändrar sina läsvanor över sommaren.

Johans sommarplaner

Johan Zillén, Center Syd:  Ja, mer utomhus vanligtvis. Och på stränder ibland. Ofta kisande. Det brukar gå lite fler böcker under de veckor man är ledig från jobbet också. Hur många beror på väder, lust och huruvida Margaritorna är All-Inclusive eller inte ...

Eva Killberg, Ängelholm: Sommar kräver sina offer. Det må låta rått - men så är det: Det krävs mord och mörker på sommaren - kanske för balansens skull? Lika mycket brutal läsning klarar i alla fall inte jag under det mörka vinterhalvåret.  Men nu, när solen skiner och det är nästan för vackert ute - då blir det deckare. Alltid en engelsk Donna Leon (i år blir det The Jewels of Paradise.) Leon levererar snällt till min semester. Mysdeckare i skärgårdsmiljö känns alltid rätt sommartid. En Rosman eller en Sten, kanske. Carin Gerhardsen, nu med Tjockare än vatten, är alltid ett säkert kort. Och så blir det gärna lokala författare - som Bjäreförfattaren Benedicte Callert. I år handlar hennes deckare om hela Skåne, har jag förstått. Det blir en spännande runda! Så, gott folk, solstolen och parasollen väntar!

Susannas? Nja, kanske inte...

Susanna Mattsson, Jägersro: Sommaren borde vara fri från alla borden, eller hur? Ändå känns det lite som att det vore perfekt att ta itu med den där pockethögen (se ovan) som legat och väntat på läsning i... ja, länge. Men sanningen att säga så läser jag exakt likadant på sommaren som resten av året. (Det vill säga en blandning av romaner och deckare, barn- och ungdomsböcker och fantasy, mest nyutkommet. Alldeles för lite facklitteratur.) Kanske läser jag till och med lite mindre eftersom det finns så mycket andra aktiviteter att ägna sig åt (som renoveringen från helvetet). Men några böcker ska jag nog hinna klämma. Vilka har jag ännu inte bestämt.

Odette Gross, Helsingborg: Jag läser mer engelska böcker på sommaren. Mest av den anledningen att jag på semestern inte blir utsatt för alla läsex på jobb som förlagen kastar efter oss och då får en möjlighet att komma i kapp med mina böcker hemma som jag köpt under mina senaste London-besök. Detta året ligger det en hög och väntar på mig med bla What have I done av Amanda Prowse, The hidden cottage av Erica Hames, You had me att hello av Mhairi McFarlane och One plus one av Jojo Moyes. Sen har jag också en hel del böcker jag skulle vilja läsa om, som Mobergs Utvandrar-serie och min favoritbok alla kategorier: Törnfåglarna, men det misstänker jag förmodligen inte blir av... Sedan jag började jobba i bokhandel har jag insett att det finns alldeles för många bra böcker för att man ska hinna läsa någon bok TVÅ gånger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar