måndag 3 augusti 2015

Another Country... Berlin och böckerna del 3

I den fina gula guideboken finns flera tips på engelskspråkiga bokhandlar och antikvariat utöver dem jag besökte under min förra vistelse (här kan ni läsa mer om dem) och häromdagen gjorde jag ett besök i Another Country i Kruezberg.


 Minns ni vår gamla Bokia-slogan "Kliv in i en annan värld"? Så var det sannerligen att stiga in i Another Country. Direkt infann sig känslan av total anarki. På det allra bästa av sätt. Böcker från golv till tak, vin- och ölflaskor (fulla som tomma, men mest fulla - i väntan på öppning senare), ett överfullt kök, ett bakre rum för samkväm, workshops, uppläsningar, spelningar eller för att försjunka i en bok i. Perfekt om man gillar att para sin läsning med doften av gammalt papper och cigaretter (har man vtillbringat store delar av sin barndom på golvet i en kedjerökande översättares arbetsrum gör man det.)


 Efter ett tag utkristalliserade sig ändå en slags ordning i kaoset i form av såväl genreindelning som bokstavsordning. Och visst kliade det lite i städfingrarna, men inte så farligt. Det finns något förlösande och lite magiskt i sådant här bokstök. Som en slags bokhandelsarketyp klippt ur "Narnia".


Samtliga böcker verkade ytterst vällästa, och det visade sig att Another Country delvis fungerar som bibliotek. I den första boken jag försökte köpa (Jeanette Wintersons "Written on the body") hittade jag en röd lapp med texten: Bara för utlån. Så den fick jag vackert sätta tillbaka. Men det mesta går att köpa. Eller låna mot en liten avgift.


Vid mitt besök var det tomt i lokalerna, sånär som på ägaren som beklagade sig över att det snart var dags för henne att ställa sig i köket och börja laga den traditionsenliga fredagsmiddagen. Ett ganska kärt besvär. Middagen serveras runt klockan 21 (menyn läggs upp på bokhandelns Facebooksida någon dag i förväg) så jag gissar att lokalerna fylldes på senare under dagen.



Och fick jag med mig några böcker då? Jovisst. Satsade på engelsk humor i gula omslag:


Är ni det minsta intresserade av litterära vattenhål och besöker Berlin är en tripp hit ett måste!

Bokboxens Tysklandskorrespondent
a.k.a.
Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar