måndag 14 september 2015

Gästbloggaren: Pebbles Karlsson Ambrose


I boken ”Vid vansinnets rand” skriver jag om hur det är att leva med en psykossjukdom, om min vardag och om mina tankar och funderingar över livet. Texterna är sprungna ur min blogg med samma namn på 1177 Vårdguiden. I boken försöker jag ge tips och råd på hur man kan tänka runt personer med vanföreställningar och delar med mig av mina erfarenheter.

När jag var 27 år gammal fick jag min första psykos. Sju år senare var det dags igen. Jag fick paranoia och hade mina egna konspirationsteorier om hur världen fungerade. Till slut blev det tvångsinläggning på psyket och tung medicinering. Jag fick diagnosen schizoaffektivt syndrom, som är något i gränslandet mellan bipolär och schizofreni.

Terapi. Socialtjänsten. Gråt. Ont i själen. Ångest. Panik. Frustration. Uppgivenhet. Jag undrade vem jag var och jag gavs helt nya epitet. Är jag en idiot? En galning? Ett psykfall? Ett freak? Får man över huvud taget finnas till? Ska man gömmas undan? Ska man skämmas? Får man vara helt misslyckad?

Jag började läsa mängder av böcker redan som ung och jag tror det är därför jag i svåra tider i livet har vänt mig till litteraturen för råd och stöd. I allas vår bokskatt finns många texter om vansinnet, om det hemska som rider oss, om mörkret inom oss alla och berättelser om outsiders av olika slag. Men även fantastiska berättelser om värme och empati, om omsorg och kärlek och om att gå sin egen väg.

Jag har i livet känt att när jag har varit med om omvälvande saker så behövde jag ett helt nytt ordförråd för att kunna beskriva det som var övermäktigt. Ord som beskrev svartaste förtvivlan och ord som hjälpte mig framåt. Jag behövde ord som fick andra att förstå mina behov och som ledde ut ur ensamheten. Jag samlar på dem alla. De som är viktiga i mitt liv.

Till slut skrev jag mig ut ur mitt livs knäppa labyrint, vilket blev faktabiografin ”Jag vet inte var psykoser kommer ifrån – om att insjukna i och leva med en psykossjukdom” (Ordberoende förlag 2012). Jag behövde sätta mig själv i någon sorts sammanhang.

Efter det blev mitt liv annorlunda. Jag har fått möta många som också saknade ord och som blev så glada när de hittade min bok. Och jag har träffat de med andra ord för liknande upplevelser som jag har kunnat byta bokstäver med. Jag byter ”tokstäver” mot ”skörlitteratur”, ”tankstationer” mot ”hjärnekon” och ”hopplöshet” mot ”fundamentalt attributionsfel”. Och jag fann att jag inte alls är ensam.

Mellan 30 000 - 40 000 personer vårdas varje år i Sverige för psykossjukdomar. Och människor med allvarlig psykisk sjukdom är de i Sverige som har det allra sämst idag, både sett till ekonomi och livslängd (upp till 15 år kortare än för övrig befolkning).

Informationsbehovet är stort. Vetenskapen vet egentligen väldigt lite om vad som händer i hjärnan vid psykostillstånd och behandlingsmetoderna behöver förbättras. Frågorna för den här sköra gruppen behöver lyftas och fördomar motarbetas.

I min nya bok vill jag skänka bort ord som jag tycker är bra och hoppas innerligt att jag kan hjälpa någon med dem. Jag vill väcka tankar som kan vara användbara för den som har hamnat någonstans i livet där den inte mår bra och inte vill vara. Jag vill också stötta anhöriga och andra runt personer med vanföreställningar, till exempel personal inom vård och omsorg. Men jag hoppas också att boken ska vara till gagn för de studenter och beslutsfattare som kommer att forma vården och socialtjänsten i framtiden. Att den psykiska ohälsan ökar i hela västvärlden är en av de största framtida utmaningarna vi står inför.

Pebbles Karlsson Ambrose, nu aktuell med ”Vid vansinnets rand”, har tidigare skrivit två böcker. Den första är science fiction-romanen "Bergsstjärnan" och faktabiografin ”Jag vet inte var psykoser kommer ifrån. Om att insjukna i och leva med en psykossjukdom”. Hon har också medverkat i fyra antologier. Pebbles är född 1970, är Stockholmare och jobbade i femton år med reklam och PR innan hon blev allvarligt sjuk. Hon föreläser för personal i vården, socialtjänsten och på bibliotek och är krönikör för tidningen Vårdfokus. Hon har en blogg hos 1177 Vårdguiden och bokbloggar hos Bookiecookiez. Läs mer om författaren på www.pebbles.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar