onsdag 9 september 2015

Ännu ett sommarfacit (ett ganska uselt).

Sex av sommarens åtta lästa titlar.

När nu den första höstmånaden är här börjar det bli dags att summera sommarläsningen. Och redan häromveckan redovisade Johan sitt sommarfacit. Som det plägar bli hade en del böcker blivit liggande, medan andra tillkommit.

När jag tittar på min egen sommarläsning är det dock ett ganska nedslående resultat jag har framför mig. Inte så mycket för att jag inte hunnit läsa det jag föresatt mig (nästan fyra av sex får väl sägas vara standard), men för att jag överlag hunnit läsa så lite. Var tog alla de där lata hängmattedagarna vägen liksom? (Jo, jag vet vart de tog vägen, de försvann till förmån för storstadssemester.)

Något har jag ju i alla fall lyckats pressa in. Jag läste faktiskt som planerat ut Samantha Ellis "Mina hjältinnor", Tana Frenchs "The secret place" och Valle Wigers "Berlin stadsdel för stadsdel" (den kan jag ju faktiskt tacka storstadssemestern för att den blev läst). Hade mycket nöje av samtliga.
Jayne Anne Phillips "Historien om Quiet Dell" har jag bara kommit ett par sidor i och omläsningen av "Borta med vinden" stannade på idéplanet (I'll think about that tomorrow...).

Johan frångick ju sin att-läsa-lista på grund av att höstutgivningens förhandsmanus knackade på dörren. Jag har istället läst ikapp några missar: "How to build a girl" av Caitlin Moran (hur glad är jag inte över att jag till slut läste den!) och "Till flickorna i sjön" av Elin Olofsson (recension på väg). Är nu precis i slutet av "Att föda ett barn" som även den tillhört kategorin dåliga lässamveten. Mary Kubicas "The good girl" och Lionel Shrivers "The post birthday world" gav mig, var och en på sitt sätt, min beskärda del av domestic noir. Det är som ni vet det nya svarta.

Och det var liksom det hela. Knappt åtta böcker på elva veckor. Inte optimalt. Knappt godkänt. Hoppas på att hösten bjuder på betydligt mer tid för läsning. Att en stor del av min lästid är i bilen på väg till och från jobbet är ju i sig en anledning att välkomna vardagen tillbaka.

Hur gick det för er? Fick ni läst ordentligt i sommar?

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar