torsdag 24 september 2015

Höstens Hits...

3D-moment ingick. Inte alltid lätt för den glasögonprydda.

Igår steg vi skånska bokhandlare upp i ottan för att för att närvara vid den årliga bokinformation/inspirationsdagen i samband med bokmässan. Förlag och författare jobbade i raketfart för att ge oss en hyfsad blick - och smak - för höstutgivningen. Och även om man blir något mosig i huvudet efter en sådan dragning med efterföljande ypperligt middagssamvaro i Bonniers regi på Posthotellet (ännu ett av de etablissemang som dykt upp i Göteborg sedan jag flyttade härifrån och som mycket svenskt får en att utbrista "Men det här känns inte alls svenskt!") ska jag nu försöka djupanalysera och guida i höstens boktrender i raketfart innan det är dags att kila iväg till mässans branschdag.


För enkelhetens skull delar jag in dem i kategorier.

1. Böcker som låter som en annan bok: "Regissören" av Alexander And... förlåt, Angelika Braun. "Mot fyren" av Virginia Wo... förlåt Linda Skugge och Sigrid Tollgård. "Boktjuvarna" av Markus Zu... nej, Anders Rydell.

2. Böcker skrivna av/med skådisar: "Regissören" av Per Morberg... nej, förlåt Angelika Braun (ja, alltså denna bok är ett märkligt projekt, mer om den vid senare tillfälle). "Genier" av Moa Gammel. "Förstfödd" av Filip Alexandersson.

3. Böcker jag blev märkligt sugen på att läsa: "Finding Audrey" av Sophie Kinsella (Sophie Kinsella?! Jag?! Ja, sent ska syndaren vakna kanske). "Kärleken till livet" av Marie Fredriksson (Marie Fredriksson?! Sist jag lyssnade på henne/Roxette var 1989). "Vakna" av Anna Hope (här tror jag faktiskt bara det var omslagets fel att jag inte sträckt mig efter boken automatiskt).

5. En massa bra Young Adult (även om det verkar ha gått samma sjuka i unga vuxna-genren där allt presenteras som "Något för dig som älskade John Green" som i psykologiska thrillers-diton där allt länge varit "Nästa Gillian Flynn"): Härligt, eftersom jag känner att min YA-läsing gått lite i stå det senaste. Känner mig mer än lovligt sugen på "Jag och Eral och tjejen som dör" av Jesse Andrews. "Som stjärnor i natten" av Jennifer Niven. Och så ovan nämnda Kinsella då.

Vem blev inte sugen på "Färjan" efter att ha lyssnat på urgullige Mats Starndberg?

5. Slutligen – böcker jag verkligen måste läsa: Jessica Schieffauers "När hundarna kommer",  Caroline Erikssons "De försvunna",  Julia Haeberlins "Black eyed susans", Garth Hallbergs "City on fire", Tom Malmquists "I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv", Mats Strandbergs "Färjan", Nic Pizzolattos "Galveston", Renee Knights "Disclamer".  Flera av dem hittade jag sedan i mina goodie bags. Mumma.

Konceptet good cop/bad cop tydligen existerar inte heller.Anders de la Motte reder ut begrepen. 

Vi fick oss också en del kuriosa till livs. Såsom att årets deckarfärg är blå (många "lika som bär" att vänta i höst alltså). Praktiskt om man robothandlar och inte hinner gå igenom hyllan. Att Jens Lapidus nya framstår som Babar i jämförelse med Carl-Johan Vallgrens senaste. Att poliser i verkligheten aldrig smakar på knarket de hittar på brottsplatser, och skulle de mot förmodan göra det så lär man sig inte känna skillnaden på ryskt och polskt amfetamin på polishögskolan (källa: Anders de la Motte, underhållande som vanligt). Att nya Kepler utan Joona Linna är som en "Hungerspelen" för vuxna.


Intervjuaren var minst sagt pratsam, men Hawkins skriver nytt. Hurra!
Och en ny Gillian Flynn (om än långnovell) kommer i höst! I ordfloden från Penguins samtalsledare (pratade mer än författaren hon ställde frågor till) fick vi också veta att Paula Hawkins skriver nytt. Peppen!

Jag skulle verkligen vilja hinna skriva lite mer om varenda bok ovan, men kära vänner – en BOKMÄSSA väntar på mig! Jag hoppas att jag ändå stakat ut några spår för er att följa i höstens bokdjungel. Vi ses i vimlet.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar