tisdag 1 september 2015

Kvinnan på tåget


Innan jag flyttade fullt så långt bortom ära och redlighet brukade jag tåg/buss-pendla till jobbet. Tålamodsprövande var bara förnamnet med spårfel, förseningar och oförklarliga stopp. Men, jag hann läsa.

Nu är det den snabba (nåja) bilens och de långsamma ljudböckernas tid, och kanske är det nostalgins skimmer som gör att jag när jag för en gångs skull hamnar på ett tåg verkligen njuter av mina pappersböcker. Men jag tror att det framför allt handlar om den extra lästiden.

Som häromdagen. Trots förseningar och proppfullt tåg lyckades jag krypa ner på en fönsterplats tillsammans med Karin Aspenströms "To my Love" (har inte varit så intresserad av hennes tidigare, men här pratar vi England, musik, 90-tal...). Tågresan gick oförskämt snabbt. Kanske dags att planera in semester längs Inlandsbanan?

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar