fredag 20 maj 2016

Bokhandlarna svarar: Vilken författare var din senaste stora upptäckt?



Silja Stråhle, Helsingborg:
Marlen Haushofer - Väggen - berättelsen behöver upplevas.
Så läs själva.








Johan Zillén, Center Syd: Nya fantastiska böcker av författare man aldrig läst tidigare tycker jag man faller över stup i kvarten, men senast jag blev så tagen av ett magiskt språk att jag omedelbart beställde hem allt författaren skrivit var nog när jag ramlade över Chris Cleave.
Det var i och för sig bara två titlar till. Incendiary (mycket bra) och Guld (riktigt bra den också, trots att den handlade om världens kanske tråkigaste ämne - tävlingscykling).
Kul att se att han äntligen kommer med något nytt snart. Alla hjältar är förlåtna släpps i augusti.



Susanna Mattsson, Jägersro: Jag tror att det är jämnt skägg mellan Elizabeth Hand och Meg Wolitzer. Räkna med att ni kommer att fortsätta att tjatas ner om dessa två författare under året som kommer. Jag ger mig inte förrän alla har läst, alternativt jag har läst allt! Tills jag avslutat nästa bok kan ni se vad jag tyckt hittills här, här, här, här, här och här





Eva Killberg, Ängelholm: Ibland poppar det upp nya, trevliga författarbekantskaper alldeles nära. Som Eva Rydinger, ängelholmsfödd författare, med den nya romanen Härifrån till verkligheten. På ett fantastiskt sätt gestaltar Eva relationen mellan mor och dotter. I detta fall båda vuxna. Men behandlar de varandra så?
Romanen rör sig runt Ängelholm och i Stockholm, trevliga miljöer, dessutom. Och Eva Rydinger förenklar inte, utan låter relationerna och personerna växa genom romanen. Det är ju inte så enkelt, eller hur? Och mor-dotter tål att fundera på många gånger.
En majblommesamling där ett års majblomma saknas har en symbolisk nyckelroll. Vad hände egentligen det året? Och majblomman har också gjort omslaget till Härifrån till verkligheten så himla fint. En riktigt bra kvinnoroman - och varför inte Mors dagspresent?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar