onsdag 16 december 2015

Kvalen kring signeringar

Johan har fått äran att gästblogga på Svensk Bokhandels sida till jul, men eftersom Johan är vår, så publicerar vi hans texter även här. Lite senare bara... Här kommer den första!



Råkar man ha en butik belägen på en åker tio minuter utanför Lund är man inte alltid bortskämd med besök av Litteratursveriges stora elefanter. Man blänger kanske lite avundsjukt på kollegorna i hufvudstadens FB-flöden, där events med GWs, Lagercrantzar, Pewdiepies och Clara Henrys avlöser varandra på regelbunden basis.

Men vi kämpar för att dra intressanta gäster till vår lilla butik på landet.

För signeringar och författarträffar är något både vi och kunderna gillar skarpt.

Det kan vara en skräckblandad förtjusning för oss bokhandlare skall dock medges.

Har vi köpt in böcker så det räcker?

Eller har vi tagit in alldeles för många?

Har marknadsföringen varit tillräcklig?

Tänk om det blir fantastiskt väder så att ingen känner för att komma och träffa en författarfavorit inne i ett köpcenter?

Eller om en snöstorm stänger ner hela E6:an så att Mark Levengood och jag under en timme får sitta och småprata om David Bowie (Med Marks röst: ”Johan, lugna ner dig. Du vankar runt som en äggsjuk höna.”) i en bokhandel så öde att jag vid ett tillfälle faktiskt tror att jag såg tumbleweeds blåsa förbi nere på Mat & Dryck-avdelningen…

Men katastrofer glömmer man snabbt bort.

Det man minns är Fredrik Backmans 30 meter långa kö som jag fick gå och flytta på fysiskt eftersom den hindrade Cubus kunder från att komma in i butiken. Eller hur Elin ”Grynet” Ek satt kvar en timme efter centrumets stängning för att ingen av de 300 ungarna i kön skulle bli utan signerad bok, kram och foto med sin idol.

Det är dock sällan signeringar är en stor ekonomisk succé för butiken, om sanningen ska fram.

För varje Backman går det tre eller fyra författarbesök där det går iväg max en handfull exemplar. Om ens det. Tekniskt sett är allt över noll sålda exemplar en framgång intalar jag mig själv.

Syftet som, i alla fall jag har, med författarbesök i butiken är att göra den till en levande och lockande mötesplats för mina kunder. Det behöver inte alltid ger klirr i kassan den dagen.

Man får tänka långsiktigt.

Det kanske väcks en ny bokslukare i den icke-läsande tjugoåriga kille som får träffa Anders de la Motte en lördag i november. Kanske tänds det en gnista hos den läströtta tolvåring som får en signerad bok av Kim Kimselius.

Framtida kundvård. Det är svårt att mäta i kronor och ören.

Det ska bli spännande att se hur det går denna jul. Under december har vi besök inbokade från bl.a. Mats Strandberg, Frida Skybäck, Leffe Delo, Caroline L Jensen, Tony Cronstam, Stefan Ahnhem och en näve författare till.

Förra året hade vi nästan 30 författarbesök under julen, vilket faktiskt var lite i högsta laget, så i år hade jag tänkt ta det lite lugnare. Max 20 säger vi. Får se om vi lyckas hålla det.



Vi avslutar med några tips till signerande författare:

• Var aktiv, social, inbjudande och trevlig. En författare som mest sitter och tittar ner i sin Iphone och inte tar ögonkontakt med kunderna får sällan iväg några böcker. Om du inte har ett känt ansikte som Tareq Taylor eller Lill-Babs behöver du själv initiera kontakten med den presumtiva läsaren.

• Skaffa dig en vepa eller affisch som berättar vem du är och vad du skrivit.

• Försök hålla kvar den kund du lyckats övertala en stund. Folk är mycket mer benägna att komma fram till en författare som har sällskap än en som sitter ensam.

• Men var inte påträngande. Du är inte en mobilabonnemangskrämare. Acceptera ett nej.

• Är du kock? Bjud på något. Är du inte kock? Bjud på något ändå. 


Johan Zillén
Akadmibokhandeln Center Syd

Vill ni läsa Johan på SvB också? Jamen det går bra. Klicka här.

1 kommentar:

  1. Följde dina råd till punkt och pricka med lyckade signeringar som följd ;-)

    SvaraRadera