tisdag 22 december 2015

Hur kan vi stå till tjänst?


I en perfekt värld vore varje bokhandlare och bokhandelsbiträde boktokiga och allvetande.

Men i vilken bransch är alla suveräna på sina jobb?

”De kan ju inget i bokhandeln nuförtiden! Bara en massa tonåringar som tuggar tuggummi och aldrig hört talas om Fogelström! Lägg ner telefonen unge!!”

Nästan ingenting gör mig så trött som påståenden av den typen.

Javisst, i en perfekt värld vore varje bokhandlare och bokhandelsbiträde boktokiga och allvetande.

Men i vilken bransch är alla suveräna på sina jobb?

Inom hjärnkirurgi och liknande yrken, kanske? Hoppas jag i alla fall.

Men verkligheten ser vanligtvis inte ut så.

Bokbranschen må vara en unik bransch, men samtidigt är det en bransch som alla andra.

Kunskaps- och servicenivån kommer aldrig att vara hundraprocentig över hela brädet.

Jag känner mängder av otroligt duktiga bokhandlare över hela Sverige.

Rolle i Visby, Ulrika i Halmstad, Lennart i Sundsvall, Malin i Västervik, Ellen i Helsingborg, Jenny i Malmö, Kerstin i Falköping, Eva i Stockholm och många, många fler.

Folk som brinner. Inte bara för boken, utan även för kunden och handeln.

I våra butiker hittar du tonvis av dem. Finlitteraturälskare, bokslukare, sci-fi- och fantasynördar, romancelovers, deckarfantaster, sagotanter och MÖP-farbröder (Militärt Överintresserad Person).

Men jag har också mött bokhandlare med noll koll. Inget intresse för de böcker de säljer.

Personal utan servicekänsla och engagemang. ”Clock punchers” som man säger på utrikiska.

Även, tyvärr, inom min egen kedja.

Väldigt få, tack och lov.

Själv läser jag kanske ett hundratal böcker varje år, även om det självklart bara är en bråkdel av den samlade utgivningen. Sen ska jag ju hinna träna, äta, sova, sköta hygienen, se alla bra tv-serier/filmer och försöka hinna umgås med min familj ibland också (jag har från säkra källor hört att de är mycket trevliga människor). Jag plöjer kultursidorna, Svensk Bokhandel, bokbloggarna och scrollar igenom debatterna på Twitter och Facebook. Jag ser på Babel, morgon- och go’kvällsoffor och merparten av alla andra arenor där författare konstant tycks utgöra 75 % av gästerna.

Ja, jag är en total boknörd.

Det är knappast något jag kan kräva av en 19-åring som jobbar varannan helg i min butik.

Eller en extraanställd som kanske bara hoppar in nu över julen.

Jag har ett mycket duktigt team på Center Syd, och jag förväntar mig att alla mina anställda ska ha koll på aktuella kampanjer, topplistor och kanske de böcker som har varit mycket i media nyligen (Det ger kanske inte ett fantastiskt kompetent intryck om man måste slå upp i datorn om till exempel GW Perssons nya bok finns i butiken eller inte …)

Jag fixar läsexemplar åt dem, lägger fram alla nya förlagskataloger och peppar dem att tipsa kunderna om egna favoriter. Men framförallt kräver jag att de ska vara vänliga, tillmötesgående och ge god service till våra kunder.

Om du ändå tycker att det är bedrövligt att de saknar 30 poäng i litteraturvetenskap, eller inte har läst varje Nobel- och Augustpristagare de senaste tjugo åren (vilket, handen på hjärtat, Du inte har gjort heller) så ställer du kanske dina krav lite väl högt?

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd


Texten har tidigare publicerats hos Svensk Bokhandel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar