foto: Khashayar Naderehvand |
Jag var som barn en badare av stora mått, om än inte särskilt vildsint. Jag brukade mest flyta omkring som en död (ibland låtsades jag att jag faktiskt var död, eftersom det kändes poetiskt riktigt) och hitta på saker. Alltså författa. Det var som att det fanns en förlösande frihet i att bara ligga där, i detta främmande och på samma gång välkända element (betänk att människan, likt en gurka, är en vätskestinn organism), och låta fantasin flöda fritt. Den egna, enda kroppen försvann och ersattes av idel möjligheter. Med öronen strax under vattenytan hörde man inte ens skriken från stranden, det gick att intala sig att man var precis i vilket hav som helst. Indiska Oceanen, Karibiska sjön, Medelhavet. I öppet vatten är hela världen bokstavligt talat inom räckhåll.
Med tiden började jag skriva på torra land, och till dags dato har jag skrivit tre romaner, varav den just utkomna Allt det där jag sa till dig var sant till stora delar handlar om att vara i det där flytande tillståndet mellan det som är verkligt och det som kunde vara det. Den handlar om en ung kvinna – kallad Lilja – som börjar på en skrivarlinje på en skånsk folkhögskola med en dubbel agenda: Att lära sig ett och annat om författande, och om kärleken (främst då dess fysiska aspekter, för att uttrycka sig finkänsligt). Dessa två saker tycks lyckligt sammanfalla då hon redan vid terminsstart inleder en intensiv relation med en ung man som förläst sig på poesi och involverar henne i ett romantiskt rollspel där han är den ryska poeten Majakovskij, och hon hans musa, den mytologiserade Lili Brik. Deras relation bygger på fantasier och lekar, och det är han som bestämmer. Relationen blir snabbt destruktiv och våldsam, och Lilja söker tillsammans med sin nya, vilda vän Ilse tröst i en helt annan fantasi, vars skådeplats är de sju haven. Tillsammans försöker de förkroppsliga de två kvinnliga piraterna Anne Bonny och Mary Read, som förklädda till män levde rövare i början av 1700-talet. Lilja slits mellan världar och berättelser, mer och mer osäker på vem hon själv egentligen är, och måste till slut bestämma sig för vad som är sant, och vad som är värt att göra sant.
Jag går numera och simmar två gånger i veckan i en måttligt romantisk simhall. Om man simmar med ansiktet i vattnet och riktar blicken lite snett framför sig, ner mot bottnen, och om man samtidigt har turen att det sipprar in solljus genom simhallens stora fönster och ljuset är starkt nog att leta sig ner i vattnet, och om ingen sprättig snubbe just då frustar förbi en i en sorglig ansats till crawl, då kan man för ett ögonblick tappa känslan av tid och rum. Det är näst skrivandet det friaste tillstånd jag vet, och likt skrivandet, på samma gång märkligt skrämmande. Att människan består av vatten hindrar inte drunkningsdöden från att vara en möjlighet.
Amanda Svensson är bosatt i Malmö. Hon är verksam som kulturjournalist och debuterade med den uppmärksammade Hey Dolly (2008). Hon nominerades till Augustpriset och till DN:s kulturpris för sin andra roman Välkommen till den här världen. Med sin nya roman Allt det där jag sa till dig var sant avslutar hon sin trilogi om tre olika unga och trotsiga kvinnoöden.
Vill du vinna ett signerat exemplar av Amanda Svenssons nya roman? Håll utkik här i bloggen! Vi lottar snart ut fem stycken.