lördag 31 oktober 2015

Träffa Anders de la Motte på Center Syd idag!


Idag besöker deckarkungen Anders de la Motte vår butik på Center Syd för att signera sin nya thriller "UltiMatum". Säkerligen kan han även tänka sig att sätta en kråka i någon av sina äldre böcker också.

Välkomna in mellan klockan 13:00-14:30 önskar Johan med personal!


Om boken: "UltiMatum" är en skarpladdad thriller om ett Stockholm och Sverige där ingenting är vad det verkar, där alla medel är tillåtna för att nå makten. Anders de la Motte räknas som en av landets främsta deckarförfattare och hans böcker läses och älskas av fans över hela världen.

När ett illa tilltygat lik hittas i vattnen utanför regeringspartiets kursgård hamnar ärendet på kriminalinspektör Julia Gabrielssons bord. Vem är den döde och varför har något ansträngt sig så för att kroppen inte ska kunna identifieras? Det dröjer inte länge förrän Julia inser att att det finns människor som är beredda att göra nästan vad som helst för att hindra att sanningen kommer fram.

Polismannen David Sarac jagas av demoner. Efter en våldsam uppgörelse som nästan kostade honom livet, vårdas han på en sluten klinik långt från huvudstaden. Han gömmer undan sömntabletterna han får av skötarna. Tjugotvå stycken har han fått ihop, och snart är det dags att ta dem, att för alltid tysta de anklagande rösterna i huvudet. Men ett mystiskt erbjudande får honom att skjuta upp sin död: Vad sägs om ett byte? Quid pro quo? Dina hemligheter mot mina.

fredag 30 oktober 2015

Vardagslivets dramatik och slentrian

Vad är väl att bättre tema för mellanboken i en trilogi än vardagslivets till synes jämna lunk (på sätt och vis är det väl exakt vad Tolkien gör i "De två tornen" också, de kämpar på liksom)? Ja, det låter ju lagom jämntjockt och tråkigt förstås, men heter författaren Kristina Sandberg och huvudpersonen Maj så är det såklart precis tvärt om.

För där familje- och hemmafrulivet på ytan vardagslunkar på: dottern Anita växer sig stor och stark, sonen Lasse föds, Tomas är nykter efter hypnosterapin i Stockholm, familjen har slutit Maj i sin famn... så mullrar det olycksbådande både inom Maj och ute i världen. Kriget står för dörren och Maj själv drabbas allt oftare av den där yrseln, hjärtklappningen, rädslan.

I "Sörja för de sina" börjar också Tomas få komma till tals, lite försiktigt, och berättarrösten har samma prövande tonfall här som i romansvitens första del: Är det såhär du tänker? Var det såhär det gick till? Tomas, var det så? Jag älskar det. Tonfallet, berättelsen, historien.  Allmängiltigheten.

För det som Kristina Sandberg gör så fint i sina böcker om Maj är att visa upp vår insida. Och hur ska vi egentligen tolka den i en tid och på en plats (klassresenärens) där den fick så litet utrymme? För visst är det väl så att Maj har ångest. Visst är det vad de fysiska symptomen skvallrar om. Och visst önskar man som läsare att Maj kunde öppna sig, tala om det som rör sig inombords. Förlösas. Men hur göra när kvinnorollen, plikten, positionen föreskriver duglighet och duktighet? Mödraskap och husmoderi. Nej, jag förstår dig Maj. Förstår hur du måste kämpa och bita ihop om rädslan. Göra den fysisk för att åtminstone i det bli sedd (men du skrämmer ju barnen med alla dina symptom! Ja, men vem lever livet utan att vara rädd?).

Och vilken cliffhanger i slutet! Värdig en thriller. Som sagt. Vardagslivets dramatik.

Här har jag skrivit om första boken om Maj – "Att föda ett barn".

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

onsdag 28 oktober 2015

Vykort från New Delhi

Nyss kom jag hem från två veckor i Indien, utan vare sig internet eller telefon ("men va", tänker ni – "vi har ju läst recensioner av dig hela tiden!" Ja, de var förprogrammerade. Jag satt på ett ashram och mediterade medan ni läste). Därför kommer min spaning från Delhi lite sentida, ni vet som gamla tiders vykort.


Här är den i alla fall. Bokkiosken! Jag förväntar mig att de inom en mycket snar framtid konkurrerar ut food truckarna i vartenda svensk gathörn. "Kan jag få blandade böcker för tusen rupies tack?"

Läsning (förutom mantran) hanns inte med i någon större utrsträckning, men på flyget hem plockade jag i alla fall fram den här klassikern:


Det känns att den har några år på nacken, och en religionsvetare skulle nog fnysa åt bristen på fördjupning (även jag gör det, lite, ibland), men tillhör man den normalintresserade allmänheten som vill orientera sig i världsreligionerna bara sådär funkar den utmärkt. Känns inte helt dumt heller, att fylla på kunskapsbanken i en tid när så mycket ondska tillskrivs religionen. Jag skulle nog snarare vilja skylla den på mänsklighetens fallenhet åt fanatism och en djupt orättvis resursfördelning. Men det är ju bara jag.

Anyhoo, nu är jag hemma igen. Kul att ses!

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

måndag 26 oktober 2015

I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv


”Tom och Karin väntar sitt första barn när Karin plötsligt insjuknar och måste föras till sjukhus. Barnet tas ut med kejsarsnitt och som i en mardröm springer Tom i kulvertarna under Karolinska sjukhuset, mellan intensivvårdsavdelningen och Neonatalen; mellan liv och död. 
När han återvänder hem är det utan Karin, ensam med ett spädbarn och en chockartad sorg. Några månader senare dör också hans egen pappa, som han hela sitt liv haft ett komplicerat förhållande till.”

Detta har hänt.
Det går inte att läsa boken utan att hela tiden tänka på det.
Tom förlorade sin sambo och fick sin dotter nästan samtidigt.
Att plötsligt stå där.
Utan kvinnan man älskar, med en för tidigt född flicka.
Det blir nästan outhärdligt jobbigt att ha det i bakhuvudet genom hela boken.
Malmqvists kompakta, osentimentala och redovisande prosa förskönar inget.
Gömmer inget. Glömmer inget.
Sorg.
Byråkrati som fått Kafka att sucka.
Att strax efter se sin far dö i cancer.

Årets Feelbad.

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

fredag 23 oktober 2015

Skräckläsning

Det ska sägas direkt. Jag avskyr att åka färja. Slänger mig med glädje iväg på långflygningar eller ut i den indiska trafiken i en skraltig gammal riksha bara jag slipper att stiga ombord på ett sådant där monster.

En gång i tiden hade jag några vänner som bodde i ett kollektiv nära vattnet i Stockholm. Finlandsfärjan stävade med jämna mellanrum förbi precis utanför deras tomt. Det var knappt jag kunde vara i trädgården då. Min kompis hade mardrömmar om att färjan körde rakt in genom hennes fönster. Det är helt enkelt ett ytterst obehagligt färdmedel. Till och med för dem som slipper vara ombord. Hotfullt. Alldeles för stort. Borde inte kunna flyta.

Det sista är också en av huvudpersonernas reflektion strax innan hon kliver ombord på Baltic Charisma i Mats Strandbergs skräckroman "Färjan". Redan där börjar obehaget alltså. För mig. Inte för färjans gäster som genast slår sig ner i baren, vid buffén, i hytten för att förfesta. För dem väntar 24 timmars avkoppling eller hedonism (kynnet avgör) och för personalen är det bara ytterligare ett dygn på jobbet.

Men så ligger det såklart inte till. För just den här turen finns något ondskefullt med ombord. Något urgammalt och hotfullt och hungrigt...

Mats Strandberg har skrivit en rakt igenom gastkramande roman. Och det till och med innan den riktiga skräcken gör entré. För karaktärerna han mejslar fram är så hjärtskärande trasiga, så innerligt vardagssorgliga att man redan från början önskar av hela sitt hjärta att det ska gå bra för dem. I alla fall för nästan alla (den där avdankade schlagerstjärnan kan jag ha eller mista). Förmågan författaren har att fånga sina huvudpersoner på pricken var en av anledningarna till att jag tyckte så mycket om Engelsforstrilogin. Det är fint att se att handlaget följt med in i nästa roman.

Och det är ju också i kontrasten till det vanliga som skräcken blir som mest fruktansvärd. När den slår mot den där vardagsvärlden. Krossar drömmar och förhoppningar. För det kommer den att göra, ondskan. Var så säkra. Om inte annat kan man gissa sig till det vid en snabb blick på omslaget.

Jag sträckläser. Eller ska jag säga skräckläser. Det här är Ajvide Lindqvist-klass. Det vill säga ypperligt.

Strandberg har dessutom på ett finurligt sätt lyckats lösa några av de klassiska skräckproblemen:  "Varför ringer de inte polisen?" Det saknas mobiltäckning. "Varför tar de sig inte därifrån?" De är fångade mitt ute på havet (och ja, det finns en anledning till att livbåtarna inte kan användas). Det gillar jag, som annars väser "Idiot!" var tredje minut när jag kollar på skräckfilm.

Som ni förstår hade man kunnat skrämma livet ur mig bara genom att skriva om en helt vanlig färjetur, så det blir nästan en befrielse att allt går så vansinnigt åt helvete i "Färjan". Nästa gång jag tvingas kliva ombord på ett av de flytande åbäkena kan jag trösta mig med att båten i sig är det enda monstret jag kommer att behöva hantera. Eller?

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

torsdag 22 oktober 2015

Händelser i skogen...



Johans text igår om "Sekten på Dimön" fick mig att vilja tipsa om Inger Edelfeldts "Den täta elden" från 1987. Det är en psykologiskt drama och handlar om Petra som genom en bekant kommer i kontakt med ett kollektiv i Dalarna. Där bor Alex, som säger sig ha kontakt med en högre makt, tillsammans med tre kvinnor som han ser som sina lärjungar. Till en början är Petra skeptisk till livet på gården, men samtidigt attraheras hon av den karismatiske Alex och steg för steg dras hon in i hans krets.

Jag har alltid hyst en fascination för kulter och sekter,  framför allt har jag fascinerats av vad det är som kan få oss att ge upp vårt kritiska tänkande till förmån för en lära eller ledare. Att "Den täta elden" kom ut ett år innan Hans Scheike-affären avslöjades gör den nästan obehagligt profetisk, och som vanligt skriver Edelfeldt med psykologisk fingertoppskänsla. Har ni inte läst så gör det. Boken finns att få tag i som print-on-demand. Då ser den lite annorlunda ut än mitt tummade exemplar ovan.

Någon gång i mitten av 90-talet gjordes också en filmatisering som ligger i SVT:s öppna arkiv. Som jag minns det var den riktigt bra (med brasklapp för att jag inte har sett den sedan det begav sig). Och när jag ändå är igång och sekt-tipsar kan jag också slå ett slag för dramat "Martha Marcy May Marlene" från 2011 på samma tema.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

onsdag 21 oktober 2015

Händelser vid vatten 2.0


”En solig sensommarkväll tar Greta, Alex och dottern Smilla båten från sommarstugan vid den mytomspunna sjön Maran och åker ut till ön. Greta stannar kvar i båten medan de andra går iland. De kommer inte tillbaka. Förvirrad går även Greta iland, hon ropar och letar, men kan inte hitta Alex och Smilla någonstans. Det mystiska försvinnandet, och det febrila sökande som tar vid, leder Greta steg för steg ner i en avgrund av förvirring och tilltagande mörker.”
 
Caroline Erikssons tredje spänningsroman (efter ”Djävulen hjälpte mig” och ”Inga gudar jämte mig”) ser ut att bli hennes stora internationella genombrott. Boken har orsakat budkrig bland utländska förlag på flera stora marknader och hon har t.o.m. kallats för ”en svensk Gillian Flynn”.
En tung jämförelse.
Stämmer den?
Ja, visst finns det gemensamma markörer med ”Domestic Noir”-drottningen Gillian.
Trasiga människor, landsort, ohälsosamma förhållanden och endast perifer polisinblandning.
Men Eriksson är ingen härmapa. Hon har ett eget språk.
Den oberäkneliga huvudpersonen Greta för dock tankarna lite till Paula Hawkins ”Kvinnan på tåget”-antihjältinna Rachel. Men ring polisen då människa!! Är du helt knäpp!!?

Det är en riktigt bra bok. En tät, mörk och obehaglig historia.
Mer av ett psykologiskt drama än en psykologisk thriller skulle jag dock påstå.
Föredömligt lagom lång också.
237 mycket spännande sidor.
Går att läsa i en sittning, om man ignorerar barnens krav på mat eller hustruns på ömhet.

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd