lördag 30 januari 2016

Träffa Ulf Engfalk på Center Syd idag!


Ulf Engfalk föddes i Kågeröd 1948 och är utbildad smed, konstsmed och hovslagare.
Ulf har ett brinnande intresse för att ta reda på hur människor förr i tiden levde, bodde och behandlades av sina arbetsgivare och av samhället. Han debuterade 2012 med Tidningspojken och den lättsinniga Anna.

Idag signerar Ulf Engfalk sin nya bok Slokhatten - ett fattighjons upprättelse i vår butik på Center Syd mellan klockan 12-14.

Varmt välkomna önskar Johan med personal!

fredag 29 januari 2016

Bokhandlarna svarar: Hur många olästa böcker har du på ditt nattygsbord?



Susanna Mattsson, Jägersro: Såhär ser mitt nattygsbord ut när jag precis gjort en gigantisk utrensning av min "att läsa"-hög i enlighet med Läsförhoppningen 2016 :s devis att läsa ut eller lägga undan. Högen i förgrunden är dock makens och den observante bloggläsaren ser genast att jag slussar allt jag gillar raka vägen till hans hög. Tolv böcker. Sex olästa, sex påbörjade. Det är ändå bra för att vara jag. Innan var det runt 40.
Oooops! Har visst sju halvlyssnade ljudböcker i mobilen också. Glömde rensa där.

Silja Stråhle, Helsingborg: Har pinsamt många böcker vid sängen... 11 stycken för tillfället.



Johan Zillén, Center Syd:
Jag får det till runt 30 st. Men jag har en rätt stor hög i vardagsrummet också.
Samt en knippe manus i mailkorgen.
#ångestfaktorhög

Eva Killberg, Ängelholm:
Fem böcker ligger just nu vid min säng. Ganska lagom. Här blandas vilt, en del är oläst, en del halvläst. Men dessa böckers tid kommer... Marie Kondos Konsten att städa tar jag i mindre delar, liksom nobelpristagaren Aleksijevitjs Kriget har inget kvinnligt ansikte. Det blir liksom för tungt annars. Jag varvar med Falklandsdeckaren Små svarta lögner av Sharon Bolton. Camilla Stens spännande framtidsvision i En annan gryning och förstås, Carolina Neuraths Fartblinda. Den senaste är bra underhållning från finans- och bankvärlden.

torsdag 28 januari 2016

Trendspaning: Att låsa in folk



Inte så att jag vill rycka ut till "Sexbunkerläkarens" försvar här.

Att kidnappa en kvinna, droga henne och planera att förvara henne som sexslav i en bunker på den skånska landsbygden (eller varsomhelst egentligen) är naturligtvis fullkomligt förkastligt.
Inget som vi/jag på något sätt vill uppmuntra till.
Herre Jöstanes människa!

Om du är för fin för att gå på lokal och flörta loss som alla vi andra så skaffar du ett Match.com-konto eller något.
Eller kanske Elitsinglar.se (om du är läkare)?

Men hursomhelst.
Inte kan han själv hållas helt ansvarig för detta psykopatiska beteende?
Skulden måste självklart läggas på LITTERATUREN!
Våra hyllor är just nu fulla med böcker om galningar som låser in, torterar, förgriper sig på, beter sig allmänt ultrasupervidrigt mot, andra människor. Kvinnor oftast.

Dessa fyra till exempel.




Inlåsta av Emma Donoghue

"Jacks hela värld är ett låst rum på drygt tio kvadratmeter. Rummet är Jacks och hans mammas fängelse och det är ljudisolerat och specialbyggt för att de inte ska kunna ta sig ut. Jack är född i rummet och vet inget annat. För honom är världen utanför något som han bara kan se på tv och det finns ingen annan verklighet än den innanför de fyra väggarna."
(Room har biopremiär i vår. Oscarnominerad både för bästa film och kvinnliga huvudroll!)


 Normal av Graeme Cameron

"Han bor i ditt kvarter, i ett fint hus med en välskött trädgård. Han handlar i samma mataffär som du och vinkar glatt när du svänger in på garageuppfarten. Han är helt normal. Vad du inte känner till är att han har byggt en bur i sin källare, och att maten han köper är till den unga kvinna han håller fången där. Hon är bara en i raden av kidnappade kvinnor som inte har en aning vad som väntar. Han känner en tillfredsställelse i att plåga andra, så har det alltid varit."


Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen

"Den unga och lovande politikern Merete Lynggaard försvinner spårlöst en vårdag 2002. Medierna kastar sig över fallet och börjar spekulera om allt ifrån självmord och mord till kidnappning och frivilligt försvinnande. Polisen inleder snart en stor utredning lyckas inte hitta de skyldiga."
(Spoiler Alert! Hon blir inlåst i ett bunkerliknande rum i åratal …)


Du av Caroline Kepnes

"När hon kliver in i bokhandeln där han arbetar är han förlorad. Han måste få veta allt om henne. Måste få ha henne för sig själv. Så han börjar följa efter henne, spionera när hon träffar andra män, bryta sig in i hennes lägenhet, stjäla hennes telefon och hacka hennes e-post. Han kommer inte att låta något, eller någon, stå i vägen för deras kärlek."
(Han låser in hennes pojkvän i ett bunkerliknande rum under bokhandeln. Alla boklådor har såna …)


Dessa, ja jag säger det rakt ut, skadliga böcker leder oss oundvikligen mot en normalisering av sådant beteende.
Usch! Säger jag.
Usch och fy!

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

onsdag 27 januari 2016

Intelligent och skrämmande aktuell dystopi



Klass A: Biologiska föräldrar samt mor- och farföräldrar svenskfödda. Inga restriktioner.

Klass B: Båda biologiska föräldrarna svenskfödda. En eller flera biologiska mor- eller farföräldrar utlandsfödda. Restriktioner gällande sjukvård och tandvård. Restriktioner enligt förordningen (2030:431) om tillgång till välfärd.

Klass C: En biologisk förälder svenskfödd. Restriktioner gällande sjukvård, tandvård, universitet, bostad och försörjningsstöd. Restriktioner enligt förordningen (2030:431) om tillgång till välfärd.

Klass D: Båda biologiska föräldrarna utlandsfödda. Restriktioner gällande sjukvård, tandvård, förskola, universitet, bostad, försörjningsstöd, pension. Restriktioner enligt förordningen (2030:431) om tillgång till välfärd.

Klass E: Utlandsfödd. Restriktioner gällande sjukvård, tandvård, förskola, gymnasium, universitet, bostad, kollektivavtal, försörjningsstöd, pension. Restriktioner enligt förordningen (2030:431) om tillgång till välfärd.

Redan innerfliken avslöjar den djupt obehagliga känsla som ska dröja sig kvar under hela läsningen av Camilla Stens En annan gryning. Vi befinner oss i år 2046, Sverige styrs av det fascistiska Partiet, gränserna är stängda, invånarnas rättigheter baserar sig på ursprung. Ett stenhårt repressivt klassamhälle. Apartheid.

I detta samhälle verkar aktivistgruppen Vita Rosen. De gör motstånd i det lilla genom att sprida flygblad och måla slagord, men så snubblar de över information som skulle kunna störta regeringen. Plötsligt blir det allvar. Ska de våga handla? Kan de lita på varandra? Är de beredda att ta konsekvenserna?

Huvudperson och berättare är Isa. Isa är klass B, men hon har brutit med sin familj, hoppat av universitetet. Vännerna i Vita Rosen är det enda hon har kvar. Till en början är hon, liksom de andra i den lilla gruppen, något av ett mysterium. Men efter hand får vi veta mer om karaktärerna, deras historia och inbördes relationer. Relationer som kommer att prövas hårt innan boken är slut. Inom gruppen existerar såväl kärlek och vänskap som svek och konflikter.

Texten är tät och andlös, spänningen hög och gruppdynamiken skildrad med psykologisk skärpa. Men romanens största styrka ligger i Camilla Stens förmåga att fånga upp dagsaktuella politiska strömningar och dra dem till sin spets. Hur skulle ett samhälle se ut om det styrdes av de rasismens mörkermän vars åsikter blir allt mer accepterade i den offentliga debatten? Bilden hon målar upp känns skrämmande trovärdig.

Det gör också bilden av en framtida värld, där Europa stänger gränserna mot Asiens klimatflyktingar och det iskalla, smogtäckta Stockholm där boken utspelar sig. Det skiljer En annan gryning från många andra till fantasy gränsande dystopier. Det här är otäckt, men inte otänkbart. Kanske är detta det obehagligaste av allt.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägesrsro

måndag 25 januari 2016

Gästbloggaren: Camilla Sten

Årets första gästbloggare är debutanten Camilla Sten. Vi är verkligen förtjusta i hennes bok och blev väldigt glada över att hon ville gästa oss. Nu lämnar vi över ordet:

En annan gryning var min hemlighet. Väldigt få människor i mitt liv hade någon aning om att jag skrev. Det kom som mer än en chock när jag, plötsligt, fick se min största och äldsta dröm gå i uppfyllelse. Mitt manus – min berättelse – min baby skulle få bli en bok. En riktig! Med pärmar, och ett omslag, och en streckkod på baksidan!

(Av någon anledning var jag väldigt exalterad över den där prospektiva streckkoden. Jag tror att jag kanske tyckte att den kändes legitimerande.)

Det tog mig nästan pinsamt lång tid att inse att det här också skulle föra med sig att jag skulle bli tvungen att erkänna för min omgivning att jag hade skrivit en bok.

Att ”komma ut” som författare har varit en underlig mix av ångest, lycka, stolthet, och en vilja att krypa ner och gömma mig under täcket. Förmodligen är det därför jag fortfarande är så dålig på att pitcha boken. När folk frågar vad den handlar om brukar jag säga något i stil med:

”Det är en bok om… Sverige, typ. Och varför rasism är dåligt och varför vi bara borde låta bli att hålla på med sådant.”

Två gånger har jag givit upp och bara läst direkt från baksidestexten

Att få ge ut en bok är det roligaste som någonsin har hänt mig. Det är en sorts krypande, hisnande lycka som faktiskt inte är jämförbar med någonting annat. Det svåra har varit allt runt omkring. Vad man ska lägga ut på sin officiella Facebook-sida. Hur man svarar på intervjufrågor. Vilken kompis man ska ge sin smartphone till i ett försök att sluta googla boken frenetiskt för att se om någon har sagt något nytt om den de senaste 5 minuterna.

Jag fick förmånen att vara med i Morgon i P4 Stockholm för ett litet tag sedan, och kvällen innan frågade jag uppgivet min mamma:

”Vad ska jag säga? Vad ska jag prata om? Jag kan inte ens pitcha bokjäveln!”

…varpå min mamma tog sin 23-åriga dotter i örat, såg mig stint i ögonen, och sa:

”Kalla den INTE ”bokjäveln” i radio!”

Jag kallade den inte ”bokjäveln” i radio.

Jag tror att jag kanske börjar bli bättre på det här.


Camilla Sten är född 1992 och läser till psykolog vid Uppsala universitet. En annan gryning är hennes debutroman.

fredag 22 januari 2016

När skräcken kom till Kristianstad

 

Sjuka själar är den första skräckromanen från populära, och otroligt produktiva (14 böcker på 7 år), deckar- och ungdomsrysarförfattaren Kristina Ohlsson.

"Först sattes träd i brand. Sedan öppnades portarna till helvetet.
Lukas försvinner några dagar innan han ska ta studenten. Tre veckor senare hittas han medvetslös med stora skador. Ingen förstår vad som hänt honom. Inte ens han själv. Det enda han och alla andra vet är att ytterligare två personer försvunnit på samma sätt. Men Lukas är den enda som har kommit tillbaka.
Tio år senare återvänder han till sitt föräldrahem, plågad av ovissheten om vem som en gång förstörde hans liv. På andra sidan gatan bor en man som aldrig förlikat sig med att han inte fick veta vad som hände hans dotter Fanny. Och som tror att Lukas har svaret."


De av er som slukat alla hennes "vanliga" spänningsromaner behöver inte vara oroliga.
Ni kommer att gilla det här också.
Det är en tät och snabbläst thriller med en handfull scener som drar åt skräckhållet.
Inte någon utflykt till "Ajvide"-country direkt.

Men, även om jag känner mig lite snuvad på skräckonfekten, så gillar jag boken.
Bra driv i texten och guldstjärna för det rejält oväntade slutet…

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

p.s. Förslag till eventuell uppföljare:

 

torsdag 21 januari 2016

"I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv" av Tom Malmquist


En vaken mardröm. Så tänker jag om Tom Malmquists bok när jag andlöst läser mig igenom de hundra första sidorna. Så täta och så obarmhärtiga att det känns som en actionfilm i litteraturform.

Jag hade inte tänkt att läsa den här boken alls. Tänkte att den skulle bli för tung. Men så såg jag att Tom Malmquist skulle komma till Malmö stadsbibliotek för ett samtal med KG Hammar. Jag älskar KG Hammar. Bara att plocka upp boken. Jag ångrar mig inte en sekund.

Många av er har nog koll på vad den handlar om, den blev omskriven när den kom i höstas (fick märkligt nog ingen Augustnominering). Men en kort resumé: Tom och Karin väntar sitt första barn när Karin drabbas av vad de först tror är influensa. Det visar sig istället att hon lider av en akut form av leukemi. Dottern, Livia, förlöses med kejsarsnitt, Karin sövs ned för att aldrig mera vakna. Tom är plötsligt ensam förälder till en dotter som i samhällets ögon inte ens är hans egen (Tom och Karin var inte gifta). En månad senare dör hans far.

Ja. Ni hör ju. Det fanns en anledning till att jag tvekade att ta mig an den här boken. Men jag läste. Och det ångrar jag inte en sekund. I gårdagens samtal sade KG Hammar vid ett tillfälle "Att av rädsla förneka verkligheten är det värsta av allt". Döden är en del av livet, det enda egentligen som vi kan vara helt säkra på. Ändå skyggar vi, duckar undan, lever våra liv som om vi skulle finnas för evigt. Kanske är det först när vi begriper, verkligen begriper, att det är ändligt, som vi kan greppa ögonblickets storhet. Det där undflyende nu:et då vi – fortfarande – är vid liv.

 Så mycket finns att säga om den här boken.

Något om stilen: extremt förtätad, allt utsagt, ett försök att fylla varje mellanrum med information för att skapa ordning i kaoset, skapa en känsla av kontroll. Långt ifrån poesins tystnader och mellanrum (Malmquist har tidigare släppt två diktsamlingar "Sudden death" och "Fadersmjölken" – det symboliska i de titlarna i efterhand).

Något om dramatiken: Hur Tom rusar i Karolinskas kulvertar, mellan Livia på neonatalen och Karins sjukbädd. Igår beskrev han det som ett slags Hades. Men också som pendlandet mellan två motpoler, bokstavligen mellan liv och död. Att inte kunna stanna länge på någon av platserna.

Något kanske också om upplevelsen av att förlora en älskad person: Hur vi upplever en annan människa med våra sinnen, och hur det vi saknar är allt det där som kroppen kan omfamna, som försvinner när den andre försvinner.

Kanske är det detta sista som gör att jag upplever en sådan gemenskap med författaren när jag läser. Är det i döden, alltså i vår upplevelse av förlust, som vi kommer varandra riktigt nära? Som det där ogreppbart mänskliga blir synligt? Hos oss som fortfarande är vid liv.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

PS. För den som vill läsa mer om döden rekommenderar jag Joan Didions "Ett år av magiskt tänkande" och Anders Paulruds "Fjärilen i min hjärna".