lördag 9 november 2013

Måttlig spänning på Princeton


Har avslutat lyssningen av Den sista hemligheten av Ian Caldwell och Dustin Thomason.

Det handlar om en gåtfull och mytomspunnen bok, späckad med dolda budskap, som gäckat forskarna allt sedan 1400-talet. Men nu - i slutet på 90-talet - håller den unge avgångsstudenten Paul vid Princeton University på att knäcka chiffret. Till sin hjälp har han bästa vännen Tom (vår berättare) vars far fram till sin död forskade på sagda bok. Tom har dock börjat dra sig undan. Han vill nämligen inte bli lika besatt av boken som fadern.

Men under den påskhelg då Den sista hemligheten utspelar sig gör Paul en ödesdiger upptäck. Det finns nämligen de som är beredda att göra vad som helst för att få ta del av vad Paul kommit fram till... (da-da-da-daaaaa, plats för stämningsskapande musik). Tom och hans vänner dras återigen in i bokens förföriska värld, som visar sig långt farligare än vad någon av dem kunnat tro.

På det hela taget är det en hyfsad underhållningsbok. Lite lärd sådär, lite spännande, och en riktigt fin skildring av vänskapen mellan fyra unga män i början av vuxenblivandet. Men med tanke på ingredienserna; en mystisk gammal  bok från Venedig, ett lärosäte, internatliv, en mörk hemlighet... hade jag nog hoppats bli mer engagerad. För jag börjar aldrig riktigt  bry mig om vad som händer våra huvudpersoner. Den enda gången jag verkligen blir engagerad är när bokens "sanna" historia rullas upp.

Och jag vet inte om jag drabbats av någon slags extra gubbighetsintolerans på sistone, men jag tycker att kvinnoporträtten (eller porträttet kanske jag ska säga - det är en rätt enkönad roman i övrigt) känns ganska blekt.

Den sista hemligheten får betyget  får tre av fem (nej, jag brukar inte dela ut betyg, men det är ändå en bok i skolmiljö). Passade bra att lyssna på på väg till och från jobbet (Torsten Wahlund som vanligt stabil som uppläsare - några felaktiga uttal, men det har jag förstått att ljudbokslyssnaren får leva med), men jag fick aldrig impulsen att lyssna mer när jag väl slagit av motorn och steg ur bilen. Och den impulsen vill man ju få av en riktigt bra spänningsroman.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar