lördag 16 november 2013

Så helskotta mycket bättre 2013

Musik och läsning har alltid hört ihop för mig. När jag läser har jag nästan alltid på musik i bakgrunden. Oftast något någorlunda anpassat till vad det är jag läser.
Sisters of Mercy till en rysare. Klassiskt till klassiskt.
Bobby Womack till en amerikansk deckare. You get the picture.

Så idag tänkte jag skriva lite om musik.
Närmare bestämt räkna ner 2013 års 10 bästa låtar i mitt tycke
Det blir en lista igen alltså.
(Jo, jag börjar bli medveten om likheterna mellan mig och Rob, huvudpersonen i Nick Hornbys roman "High Fidelity", men ni visste att jag var såhär när vi blev ihop. Ok!?).

Vi räknar ner dem i omvänd ordning "Tracks"-style. Här är Spotifylistan så ni kan lyssna med.



10.The Wombats – "Your Body is a Weapon"
Liverpuddlianska pop-slynglarna verkar aldrig kunna misslyckas med att klämma ur sig medryckande och supertrallbara små parlor. Ok, det är ingen ny "Let’s dance to Joy Division" but I like it!
Litterär koppling: "This is no Bridget Jones"-mantrat I "Kill the Director".









9.Chlöe Howl – "No strings"
Årets kanske mest "omöjlig-att-få-ut-ur-huvudet"-refräng.
Litterär koppling: Absolutely ingen aning.










8.David Bowie – "Atomica"
Knäpptyst i nästan ett decennium och sedan klämmer farbrorn ur sig både en ny platta i våras och en EP (The Next Day Extra) med en massa godis nu i november. Mycket bra på den, särskilt den här rockstänkaren som gott och väl hade kunnat få plats på "riktiga" skivan (istället för horribla "Dancing out in space).
Litterär koppling: Med Bowie? Är du allvarlig? För många för att räkna. Men ok då. Hela "Diamond Dogs"-plattan från 1974 var egentligen tänkt som en musikalversion av 1984 men Orwells änka sa nej.





7.Disclosure / London Grammar – "Help me lose my mind"
Superskön elektronisk trip-lounge. Is that a thing? Bra är det iallafall.
Litterär koppling: Nej








6.Daft Punk – "Get Lucky"
Sommarens soundtrack no.1.
Litterär koppling: De är lite som seriefigurer, men nej.










5.Håkan Hellström – "Pistol"
Jag gillar Håkans senaste platta. Gillar. Bara.
Älskar alla hans tidigare. Men "Pistol" kommer finnas kvar i hjärtat alltid.
Litterär koppling: Håkans bok PS. Lycka till ikväll finns nu i pocket.







4.The Wonder Stuff – "Right side of the Turf"
Vilket comeback-år! Bowie, Depeche och Stuffies! Hela "Oh no, it’s The Wonder Stuff"-plattan står sig väl mot deras klassiska nittiotalsalster. Jus den här låten, med sina wah-wah-ekon från "Circlesquare" är en personlig favorit.
Litterär koppling: Sångaren, låtskrivaren och kaxigheten själv, Miles Hunt är mitt upp i skrivandet av sin självbiografi!






3.Amanda Palmer – "Want it back"
Kan det hända att låten faktiskt kom ut 2012? Ja, det kan det kanske. Men JAG hörde den först i år. Så det så!
Litterär koppling: Fru Palmer är gift med Neil Gaiman. Jag upprepar. Fru Palmer ÄR GIFT MED NEIL GODDAMN GAIMAN!! Där kan man snacka om dröm-parmiddag waiting to happen.




(Grymt fräck NSFW-video åsså:)




2. Arcade Fire – "Reflektor"
Sju och en halv minut underbar disco-rock-indie-pop från nutidens Talking Heads.
Och vem är det som dyker upp på bakgrundssång vid 4:51? (Ledtråd. Börjar på D. Slutar på äjvidbovi)
Litterär koppling: Ingen som jag känner till, men de är überintellektuella så det finns säker någon referens till Joyce eller Nabakov i någon låt någonstans.


1. David Bowie "The Next Day"
"Here I am. Not quite dying…"
Titelspåret får representera hela hans comebackplatta (Ja, jag skulle nog egentligen kunna fylla hela topptio-listan med låtar bara från den skivan). Fantastisk sång. Jag har gått och nynnat på den ända sedan skivan kom ut i mars.
Litterär koppling: Jag läste någonstans att de två musikbiografier bokförlagen är villiga att betala allra mest för är Bowies och Paul McCartneys. Frågan är om det finns något kvar att skriva själv? Det finns ju en uppsjö av oauktoriserade Bowiebiografier. Många av dem riktigt bra.


Missa inte heller den fantastiskt avant-gardistiska, David Lynch-esqua videon med bl.a Gary Oldman och Marion Cottilard.



Bubblare : Prefab Sprout – Billy, Pet Shop Boys – Vocal, Macklemore & Ryan Lewis – Same Love, Polly Scattergood – Cocoon, Oscar Linnros – Hur dom än, The National – Graceless, Depeche Mode – Soothe my soul, Nine Inch Nails – Came back haunted, Lady GaGa – Do what you want.

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar